Administratieve vereenvoudiging van het btw attest 6%
Renovatiewerken aan privéwoningen ouder dan 10 jaar kunnen onder bepaalde voorwaarden genieten van het verlaagde tarief van 6%.
De aannemer moest beschikken over een getekend attest van de bouwheer waarin deze voorwaarden bevestigd werden. Enkel bij ontvangst van dit attest werd de aansprakelijkheid van het btw-tarief bij de bouwheer gelegd.
Vanaf 2022 heeft de wetgever deze formaliteit aangepast. Voor het btw-attest 6% is er een administratieve vereenvoudiging voorzien, via een standaardverklaring op je factuur.
Overgangsperiode
Gedurende de periode van 01/01/2022 – 30/06/2022 kan je het btw-attest nog gebruiken. Dit moet de belastingplichtige de tijd te geven om zijn administratie aan te passen.
Standaardverklaring
Deze standaardverklaring kan je toevoegen aan je factuur:
Btw-tarief: bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.”
Vanaf 01/07/2022 is het btw-attest afgeschaft. De klant heeft 1 maand om het verlaagde btw-tarief te betwisten en is daarna verantwoordelijk voor de eventuele verhoging van het btw-tarief.
Samengevat
Door deze administratieve vereenvoudiging is de tijdverslinde jacht op getekende btw-attesten achter de rug. Mocht je over dit onderwerp nog vragen hebben kan je steeds terecht bij je liberoo dossierbeheerder.