Autofiscaliteit anno 2025: wat wijzigt er?
De autofiscaliteit in België is sinds 2023 volop in transitie en in 2025 zijn de gevolgen daarvan steeds duidelijker merkbaar. De federale overheid zet zwaar in op vergroening van het wagenpark en dat heeft een directe impact op de fiscale aftrekbaarheid, de VAA-regeling (voordeel van alle aard), en de kostenstructuur van bedrijfswagens. Tijd voor een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten.
1. Fiscale aftrekbaarheid: focus op zero-emissie
De aftrekbaarheid van autokosten is in 2025 meer dan ooit gekoppeld aan de milieuprestaties van het voertuig. De regels in een notendop:
- Elektrische voertuigen (EV’s): blijven tot en met 2026 voor 100 % fiscaal aftrekbaar. Dit maakt ze bijzonder interessant voor bedrijven en zelfstandigen.
- Hybrides (benzine/diesel + elektrisch): de brandstofkosten zijn sinds 2023 slechts gedeeltelijk aftrekbaar. Dit zet de hybride wagen verder onder druk als fiscaal interessante keuze.
- Wagens met een verbrandingsmotor (inclusief plug-in hybrides): worden fiscaal geleidelijk afgebouwd. Voor wagens aangeschaft vanaf 1 juli 2023 daalt de aftrekbaarheid jaar na jaar – in 2025 zitten velen al in een eerste fase van dalende fiscale voordelen.
➡ Belangrijke opmerking: Vanaf 2026 verdwijnen de fiscale voordelen voor fossiele brandstoffen helemaal voor nieuwe wagens.
In een verrassende wending heeft de federale regering-De Wever in 2025 beslist om de plug-in hybride wagens (PHEV’s) opnieuw fiscaal aantrekkelijker te maken. Hoewel het vorige beleid erop gericht was deze wagens versneld uit te faseren ten voordele van volledig elektrische voertuigen, kiest de regering nu voor een meer pragmatische benadering.
Onder voorbehoud enkele passages uit het regeerakkoord:
- De fiscale aftrekbaarheid voor PHEV’s wordt versoepeld; deze zal voor de komende jaren niet meer dalen, maar wordt vastgeklikt op 75 %. In 2028 zakt de aftrekbaarheid naar 65 % om in 2029 uit te komen op 57,5 %. Deze percentages zouden gelden voor de gehele gebruiksperiode.
- Tegen eind 2025 moeten alle autobouwers de CO₂ uitstoot van hun hybride modellen opnieuw homologeren volgens een nieuwe, strengere meetmethode. Naar verwachting zal dit leiden tot een forse stijging van de gemiddelde CO₂ uitstoot waardoor hybrides met kleinere batterijen bij de homologatie niet meer in aanmerking zullen komen van de nog in te voeren regels.
- De aftrekbaarheid van brandstofkosten bij PHEV’s wordt opnieuw opgetrokken tot 75 %, mits voldaan is aan bepaalde voorwaarden zoals een minimaal elektrisch rijbereik en een voldoende grote batterijcapaciteit.
- De maatregel komt er in het kader van de realiteit op het terrein, waar de volledige omschakeling naar elektrische wagens voor veel bedrijven en zelfstandigen nog praktische drempels kent (zoals laadinfrastructuur, rijbereik en budget).
➡ De boodschap van de regering is duidelijk: wie PHEV’s effectief gebruikt zoals bedoeld – met regelmatige elektrische ritten – mag opnieuw rekenen op een interessanter fiscaal kader.
Deze koerswijziging zorgt ervoor dat de plug-in hybride wagen in 2025 opnieuw aan relevantie wint voor bedrijven en voor werknemers die nog niet volledig willen overstappen naar een elektrische wagen.
2. VAA: elektrische wagens blijven interessant
Het voordeel van alle aard (VAA) blijft een belangrijk fiscaal element voor werknemers die een bedrijfswagen gebruiken. Goed nieuws: door de lage CO₂-uitstoot behouden elektrische wagens een relatief lage VAA-waarde, wat de nettokost voor werknemers beperkt houdt.
- Lagere CO₂ = lager VAA
- De cataloguswaarde blijft uiteraard ook een bepalende factor, maar door de toenemende keuze aan goedkopere EV-modellen blijft het fiscaal interessant.
3. Mobiliteitsbudget als alternatief
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om het mobiliteitsbudget aan te bieden als alternatief voor de klassieke bedrijfswagen. Dit biedt werknemers de mogelijkheid om hun mobiliteit op een duurzamere en flexibelere manier in te vullen (fiets, openbaar vervoer, gedeelde mobiliteit…).
4. Leasingmarkt past zich aan
De leasingmaatschappijen volgen de trends nauwgezet: het aanbod aan elektrische voertuigen neemt sterk toe en ook de total cost of ownership (TCO) van EV’s wordt almaar concurrerender. Let dus bij nieuwe leasingcontracten op de evolutie van:
- restwaarde
- energiekosten i.p.v. brandstof
- laadinfrastructuur (thuis of op kantoor)
Conclusie: plannen is cruciaal
De autofiscaliteit in België verandert razendsnel en keuzes die vandaag worden gemaakt, hebben een fiscale impact voor jaren. Zowel voor bedrijven als voor zelfstandigen is het essentieel om goed te plannen en zich strategisch te positioneren in de overgang naar een volledig elektrisch wagenpark.
Tip: laat je adviseren door jouw dossierbeheerder vóór je een nieuwe wagen aankoopt of leaset. De fiscale gevolgen zijn te belangrijk om aan het toeval over te laten.
