Ben je online aanwezig?
Bijna 40% van de kleine ondernemingen heeft vandaag de dag nog geen website. Iets meer dan 30% maakt nog geen gebruik van sociale media. Minder dan 20% biedt bestel- of boekingsmogelijkheden. Dat toont een onderzoek, uitgevoerd door Statbel, rond het gebruik van ICT en e-commerce in ondernemingen aan.
Ondanks het feit dat het belang om online aanwezig te zijn stijgt, hebben lang niet alle kmo’s deze stap gezet. Belangrijke redenen zijn een gebrek aan digitale vaardigheden, interne weerstand van management en gebrek aan financiële middelen. Toch is voor een gemiddelde onderneming de website het communicatiekanaal bij uitstek.
Waarom is online aanwezigheid belangrijk?
Je verschijnt op de radar
Mensen gaan vaak een eerste online exploratie doen voor ze overgaan tot verkoop. Als je online niet aanwezig bent, kan je niet verschijnen in de zoekresultaten en zal de potentiële klant je dus ook niet in overweging kunnen nemen.
Je maakt een professionele indruk
Je website is je online visitekaartje. Potentiële klanten vinden er je contactgegevens, je aanbod, het verhaal achter je merk en zelfs bestelmogelijkheden. Het onderlijnt ook dat je je zaak serieus neemt en geeft je extra geloofwaardigheid.
Het belang van SEA en SEO
Dagelijks worden er meer dan 3.8 miljoen zoekopdrachten per minuut gedaan op Google. En dat aantal blijft stijgen. Het spreekt dus voor zich dat een goede vindbaarheid in zoekmachines een plus is als je gevonden wil worden door (potentiële) klanten. De combinatie van zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) blijft een goede aanpak om goed in Google gevonden te worden. Maak ook je gratis bedrijfsprofiel aan op Google Mijn Bedrijf “maps” en “zoeken”.
Heb je hiervan zelf geen kaas gegeten? Er zijn verschillende specialisten die je hiermee kunnen verder helpen.
Sociale media heeft een versterkend effect
Niet enkel een website is belangrijk, ook sociale media kunnen een mooie aanvulling vormen op je online aanwezigheid. Het laat je toe meer van je bedrijf en je aanbod te laten zien, maar ook om in dialoog te treden met je (potentiële) klanten. Het geeft je bedrijf een gezicht waardoor je een betere band kan opbouwen. Ben je al wat meer vertrouwd met sociale media? Bekijk dan zeker ook de advertentiemogelijkheden. Je kan immers heel doelgericht gaan adverteren.
Meer en meer worden sociale mediakanalen ook ingezet om te informeren en zelfs te converteren naar verkoop, waardoor sommige bedrijven er ook voor kiezen geen website op te zetten.
Wil je aan de slag gaan? Zoek een geschikte partner en start klein. Je kan altijd uitbreiden en je online aanwezigheid versterken.