Burn-out en stress: hoe ga je hier als werkgever mee om?

04-12-2020
Geschreven door Heidi Ruts

In het vorige artikel met betrekking tot burn-out, werden een aantal tips gegeven die kunnen helpen om het stressniveau van je werknemers te beperken en een burn-out te vermijden.

Het is niet altijd evident om tijdig alarmsignalen te herkennen, waardoor je het niet altijd kan vermijden dat werknemers te veel stress ervaren of uitvallen met een burn-out.

Voordat een werknemer arbeidsongeschikt is omwille van een burn-out, is er een heel proces aan vooraf gegaan.

Een portie gezonde stress is niet slecht, onder de voorwaarde dat deze periode niet te lang duurt. Want dan kan de werknemer effectief te kampen krijgen met een burn-out.

Wat als je werknemer te veel werkstress ervaart?

Iedere werknemer is verschillend en dus ook het moment waarop stress ongezond wordt. Daarom is het belangrijk dat je het bespreekbaar maakt, stress en burn-out mogen geen taboe vormen. Toegeven dat je te veel stress ervaart staat voor heel wat mensen gelijk aan falen. Ze willen meer en beter doen, maar lopen hierdoor zichzelf voorbij, hierdoor geeft de werknemer zich onbewust geen tijd om te recupereren en te ontspannen.

Overloop samen de werk- en privé situatie

Wees concreet en benoem de feiten vanuit de ik-vorm. Komen hier zaken naar boven die voor de werknemer te stresserend zijn, bespreek dan wat hieraan gedaan kan worden. Denk maar een flexibele arbeidsregeling, thuiswerk, andere taken, en dergelijke.

Werkstress wordt niet alleen veroorzaakt door een teveel aan stress binnen een werkomgeving. De privésituatie van de werknemer speelt hier ook een belangrijke rol in. Wat er thuis gebeurt, heeft een impact op het werk, en ook omgekeerd.

Bepaal energie drivers

Bespreek ook samen waar de werknemer energie van krijgt en stem de functie van de werknemer daar op af. Voor iedere persoon zijn energie-drivers verschillend. Denk hier aan carrièremogelijkheden, autonomie, en dergelijke. Als een werknemer graag wil bijleren en groeien, en hier zijn geen mogelijkheden voor, kan dit op termijn ook zorgen voor ongezonde stress.

Het is belangrijk om niet te oordelen, maar vooral te luisteren en begrip te tonen. Denk maar aan het tipje van een ijsberg, zelf zie je niet alles van wat er speelt.

Wat als je werknemer uitvalt met een burn-out?

Iemand die uitvalt met een burn-out is letterlijk opgebrand. Hij of zij zal geruime tijd nodig hebben om terug op krachten te komen, maar ook om de energie te vinden om opnieuw aan de slag te gaan. Het herstelproces kan lang duren, gun de werknemer de tijd die nodig is.

Het is wel belangrijk om op regelmatige basis contact te houden met je werknemer, te vragen hoe het gaat. Weet dat je werknemer een lange tijd afwezig zal zijn. Door regelmatig kort even contact te nemen, behoud je de betrokkenheid, wat de stap naar een latere terugkeer kleiner maakt. Denk aan een beterschapskaartje, een kaartje met de verjaardag, en dergelijke. Laat merken dat je de werknemer niet vergeten bent.

Maak stress en burn-out ook bespreekbaar met de directe collega’s. Door de uitval van een werknemer, moeten deze werkzaamheden overgenomen worden. Hou hierbij zeker rekening met de belastbaarheid van de collega’s. Het is zeker niet de bedoeling dat op termijn een andere werknemer uitvalt wegens een te hoge werkdruk.

Wat bij terugkeer na een burn-out?

Een werknemer die na een herstelperiode terug aan de slag gaat, is een andere werknemer. De redenen dat iemand uitvalt met een burn-out zijn zowel werk als persoonlijk gerelateerd. Net daarom kan je ook niet hetzelfde van de werknemer verwachten als voor zijn burn-out. Kan de functieomschrijving aangepast worden, rekening houdend met de sterke punten van de werknemer? Ga hier zeker in overleg met de werknemer. Dit geeft het gevoel van begrip. Het is niet wenselijk om je werknemer bij terugkeer dezelfde taken te geven, die mee aan de oorsprong kunnen liggen van de burn-out.

Weet dat hij/zij nog heel onzeker kan zijn, en dat de angst op herval er natuurlijk ook kan zijn. Voorzie daarom regelmatig een gesprekmoment, zo kunnen eventuele signalen tijdig opgemerkt en besproken worden om een nieuwe uitval te vermijden. Tegelijkertijd toon je zo aan de werknemer dat je hem/haar steunt.

deel dit nieuwsbericht via
Burn-out en stress: hoe ga je hier als werkgever mee om?