De cyberverzekering, geen luxe meer

26-09-2023
Geschreven door Raf Van de Weyer

Je hebt verzekeringen voor je huis, auto en zelfs voor je gezondheid. Maar wat met de digitale wereld? We leven in een tijdperk waarin cybercriminaliteit steeds vaker voorkomt en een bedreiging vormt voor je bedrijfscontinuïteit, ook voor de kleinere kmo. Een cyberverzekering kan dan een oplossing zijn. In deze blog bespreken we waarom je bedrijf deze bescherming nodig heeft en hoe we je daar verder mee kunnen helpen.  

Cybercrime in cijfers 

Laten we even stil staan bij een aantal feiten en cijfers: 

  • een klein bedrijf heeft na een cyberaanval gemiddeld € 145.000 schade 
  • bij een groot bedrijf loopt dat op tot € 1.500.000 
  • 65 % van de kleine en middelgrote ondernemingen gaat binnen zes maanden na een cyberaanval failliet 
  • het duurt gemiddeld 170 dagen voor een cyberaanval ontdekt wordt 
  • 45 % van alle bedrijven zal gehackt worden tegen 2025, zo voorspelt Gartner  
  • 85 % van alle beveiligingsincidenten starten vanuit de menselijke factor 
  • 13,5 % van de Vlaamse bedrijven kreeg in 2022 met een cyberaanval te maken 

Je kan al lang niet meer zeggen dat  cyberaanvallen uitzonderlijk zijn; ze komen vaker voor en richten zich op alle ondernemingen, klein en groot. Daarom is het belangrijk je hierop voor te bereiden. 

Wat zijn de voordelen van een cyberverzekering? 

Het doel van een cyberverzekering is niet alleen de financiële lasten dekken, maar ook bedrijfscontinuïteit  garanderen. Een cyberaanval kan meer dan alleen financiële schade veroorzaken; het kan het vertrouwen van je klanten schaden en je bedrijfsprocessen verstoren. 

Enkele praktijkvoorbeelden 

  1. De mail: een werknemer ontvangt een mail van een leverancier en opent een bijlage. Hoewel de mail er op eerste zicht hetzelfde uitziet als voorgaande mails van deze leverancier, gaat het dit keer fout. Kort daarna wordt de medewerker immers gecontacteerd door hackers die via de mail toegang hebben gekregen tot vertrouwelijke klantinformatie op het bedrijfsnetwerk. Ze dreigen deze online te zetten als er geen losgeld betaald wordt. Het bedrijf verliest heel wat geld, maar heeft ook geen kennis hoe om te gaan met deze situatie. Daarnaast heeft het bedrijf ook af te rekenen met imagoschade bij de klanten die betrokken werden in dit incident.
  2. De vervalste factuur: de boekhouder denkt een factuur van € 139.700 te hebben betaald aan een betrouwbare leverancier, maar het geld is naar een vervalste rekening gegaan en is verdwenen. Bij nazicht blijkt dat hackers zich hebben voorgedaan als de leverancier en een wijziging van het rekeningnummer hebben doorgestuurd. Niet enkel is de overgeschreven som verdwenen; de kosten voor de advocaat en het contact met een IT-security specialist lopen hoog op … om maar te zwijgen over de uren die de ondernemer zelf eraan gespendeerd heeft. 

Beide voorbeelden laten zien hoe snel iets mis kan gaan en hoe groot de gevolgen zijn. 

Wat biedt onze cyberpolis? 

Naast financiële dekking en rechtsbijstand bij juridische geschillen bieden we nog veel meer: 

  • 24/7 hotline met lokale support, geen helpdesk in het buitenland 
  • gespecialiseerde hulp, inclusief IT-security en juridische assistentie 
  • interventie op locatie om het cyberincident onder controle te krijgen 
  • reputatieherstel na een incident 
  • verzekerde bedrijfscontinuïteit, ook wanneer je systemen uitvallen door en fout 
  • interventie ter plaatse om het incident onder controle te krijgen 

Conclusie 

Cyberaanvallen zijn een feit en kunnen elk type bedrijf treffen. De cyberverzekering is dan ook geen luxeverzekering meer. Ben je overtuigd of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact op met de collega’s van liberoo Verzekeringsadvies via verzekeringen@liberoo.be. 

deel dit nieuwsbericht via