De meest voorkomende kosten bij het oprichten van een onderneming
Het opstarten en beheren van een vennootschap brengt heel wat kosten met zich mee, zowel bij de oprichting als tijdens de exploitatie – in dit artikel ontdek je een overzicht van de belangrijkste uitgaven.
Een eenmanszaak opstarten
Een zelfstandige onderneming opstarten doen de meesten nog steeds in de vorm van een (juridische) eenmanszaak, dat is snel en vlot geregeld.
Hoe ga je te werk?
Maak een afspraak met je liberoo-boekhouder. Samen zorgen we ervoor dat je KBO-nummer wordt aangevraagd, indien nodig je btw-nummer wordt geactiveerd en je sociaal statuut als zelfstandige ondernemer wordt geregeld bij een sociaal verzekeringsfonds.
Een onderneming inschrijven in het ondernemingsloket tot de aanvraag van het KBO-nummer, kan al vanaf €105,50. De kosten kunnen oplopen, afhankelijk van extra administratie, vergunningen of attesten.
Overstappen naar een vennootschap
Soms kiezen ondernemers ervoor om direct te starten met een vennootschap of hun eenmanszaak om te vormen tot een vennootschap. Hierbij is het belangrijk te weten dat er twee soorten vennootschappen zijn:
- vennootschappen die onderhands kunnen opgericht worden
- vennootschappen die wettelijk verplicht met een autenthieke of notariële akte opgericht moeten worden
Vennootschappen opgericht via een onderhandse akte
Voorbeelden zijn vennootschapppen als de Comm V en VOF. Beide vennootschappen met onbeperkte en hoofdelijke aansprakelijkheid kan je laten opmaken in samenwerking met je liberoo adviseurs. De oprichtingsstatuten moeten gepubliceerd worden in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Houdt rekening met volgende kosten:
- voor de publicatie in het Belgisch Staatsblad mag je rekenen op een minimale kostprijs van €271,89
- de kost van de opmaak van de akte is dossiergebonden en spreek je best af met je boekhouder, als basisrichtprijs hou je best rekening met minimaal €400 afhankelijk van de grootte en complexiteit van het dossier.
Vennootschappen opgericht via een notariële akte
Wordt er gekozen voor oprichting van een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, zoals een BV of NV, dan moet je werken met een notariële akte. De aktekosten bedragen circa €1.300. De aktekosten worden bepaald volgens barema’s en zijn afhankelijk van de inbreng.
Schakel je over van een eenmanszaak naar een vennootschap, of breng je bij de opstart van de vennootschap inbreng in? Dan is er mogelijk een inbrengverslag nodig van een externe expert, zoals een bedrijfsrevisor. De bijkomende kosten hiervoor bedragen circa €1.750.
Je boekhouder helpt je met het opstellen van het financieel plan en het bepalen van je eigen inbreng (startkapitaal), indien nodig. De eigen inbreng kan later gebruikt worden voor de exploitatie van de vennootschap en is dus geen extra kost. Het kan zelfs zijn dat er geen startkapitaal nodig is.
Tip: Denk goed na voor je eraan begint, want elke wijziging aan de KBO of statuten brengt extra kosten met zich mee.
Afhankelijk van de noden zal je ook een bijdrage betalen voor het advies van je boekhouder. Overleg op voorhand welke ondersteuning je nodig zal hebben.
Kosten tijdens de exploitatie van de vennootschap
Ook na de oprichting zijn er kosten waar je rekening mee moet houden. Hieronder geven we enkele voorbeelden:
- Opvolging van de boekhouding. Deze kosten zijn afhankelijk van het dossier en worden besproken met liberoo.
- De neerlegging van jaarrekening is verplicht voor onder andere de BV en de NV. De kosten voor het neerleggen van een jaarrekening variëren en zijn afhankelijk van het model (volledig, verkort of micro), het gekozen formaat (digitaal of papier) en de tijdigheid van de neerlegging.
- De jaarlijkse vennootschapsbijdrage voor het sociaal statuut bedraagt minimaal €387,34 per jaar.
- Kosten verbonden aan de vestigingsplaats zoals de provinciale of gemeentelijke heffing/belasting
- Vergunningsrechten gelinkt aan de aard van de activiteit, zoals bijdragen aan het FAVV in de voedingssector of Buildwise in de bouwsector.
- ….