Flitscontroles in de transportsector

14-10-2024
Geschreven door Kris Van der Hoeven

In november 2024 zullen de inspectiediensten zogenaamde flitscontroles houden in de transportsector (PC 140.01, 140.02 en 140.03).

De flitscontrole is een aangekondigde controle op de sociale wetgeving en de arbeidsreglementering. Door de controles op voorhand aan te kondigen, willen de inspectiediensten sociale fraude vermijden en hopen ze dat de bedrijven zich last-minute nog in regel stellen.

Wat wordt er gecontroleerd?

Naast inbreuken op zwartwerk (RSZ-aangifte) en illegale tewerkstelling (arbeidskaarten en -vergunningen) zullen de sociale inspecteurs onder andere nagaan of volgende zaken in orde zijn in uw onderneming:

  • het arbeidsreglement, inclusied alle werkroosters en de verplichte bijlagen (zoals de bijlage psychosociale risico’s)
  • de arbeidsovereenkomsten en bijlagen (deeltijdse arbeidsovereenkomsten, studentencontracten)
  • de Dimona-aangifte
  • de arbeidsongevallenverzekering
  • de digitale tachograafgegevens

Weet dat een kopie van het arbeidsreglement op elke arbeidsplaats aanwezig moet zijn, dus ook in de (vracht)wagen van uw werknemer. Daarnaast wordt nagegaan of er sprake is van schijnzelfstandigheid in de onderneming.

De sociale inlichtingen- en opsporingsdienst (SIOD) stelt een checklist van documenten ter beschikking die een sociaal inspecteur kan vragen tijdens een controle.

Meer info?

Contacteer je contact bij liberoo Loon- en Personeelsbeheer op 03/641.83.00.

 

 

Bron : Securex

deel dit nieuwsbericht via