Ga voor een professionele uitstraling en trek meer klanten aan

04-08-2022
Geschreven door Ellen Jelders

Bij ondernemen komt heel wat kijken. Je moet de financiële kant beheren, producten of diensten ontwikkelen, personeel aansturen, je administratie op orde houden en nog zo veel meer. Je wil ook klanten overtuigen om jouw product of dienst aan te kopen. Je kan heel wat doen om je verkoop te stimuleren: een website bouwen, adverteren, sponsoren,…. Voor je hiermee aan de slag gaat, is het essentieel dat je een professionele uitstraling hebt die je consequent kan toepassen en die voldoende vertrouwen geeft in de kwaliteit van je aanbod.

Je huisstijl

Een huisstijl zorgt ervoor dat alle uitingen die je onderneming doet consistent zijn en een positieve associatie oproepen bij je (potentiële) klant. Heel wat studies bewijzen dat een professionele huisstijl je helpt bij het opbouwen van naamsbekendheid en het succes van je onderneming. De huisstijl is een combinatie van een logo, de lettertypes en kleuren die je gebruikt, de manier waarop je communiceert, de beelden of grafische elementen die je kiest en zo veel meer.

Het logo, je eerste indruk

Naast de naam is je logo de voornaamste manier om je bedrijf te identificeren. Investeer dus zeker in een logo dat herkenbaar is en er professioneel uitziet. Elk bedrijf heeft een logo nodig. Vaak zegt je logo iets over je bedrijf, je product of de diensten die je aanbiedt. Je logo wordt op verschillende plekken gebruikt: je website, briefpapier, bestickering van je wagen of gevel, visitekaartjes, sponsoring en advertenties. Logisch dus dat je moet kiezen voor een goed uitziend exemplaar.

Bepaal je lettertype

Beperk je tot één of enkele lettertypes. Vaak staan bedrijven te weinig stil bij de kracht die een lettertype kan toevoegen aan je visuele identiteit en worden een heel resem lettertypes door elkaar gebruikt, wat slordig overkomt. Je kan kiezen uit bestaande lettertypes of eentje op maat laten maken. Vaak kies je een specifiek font voor titels, subtitels en gewone tekst. De belangrijkst boodschap is, wees consequent.

Beken kleur

Coca Cola? Rood, wit en zwart. Ikea? Geel en blauw. Bepaal welke kleuren jij zal gebruiken en hou je er aan. Het levert een ongelofelijke bijdrage aan je herkenbaarheid.

Hou er rekening mee dat er verschillende manieren zijn om eenzelfde kleur te omschrijven – afhankelijk van de drager. PMS en CMYK zijn kleurcodes specifiek voor drukwerk, RGB voor drukwerk en Hex (#) is een code in html, handig om te gebruiken in online opmaak programma’s zoals bijvoorbeeld Canva.

Je of U?

Communiceer je formeel met je klant of informeel? Gebruik je jongerentaal of net niet? Veel hangt af van je product en de markt waarbinnen je opereert. Dit wordt ook wel je tone of voice genoemd. De manier waarop Rolex communiceert is heel anders dan de communicatiestijl van Red Bull.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Denk ook eens na welk type beelden en grafische elementen je wil gebruiken. Gebruik je productbeelden, beelden met vrolijke mensen, productshots,…

Kies je voor iconen of grafische elementen? Vergeet dan zeker niet, je merkkleuren te gebruiken.

Een huisstijl ontwikkelen, een vak apart

Het is zinvol bovenstaande elementen vast te leggen in een documentje. Het maakt je leven een pak gemakkelijker en het creëert duidelijkheid bij externe partijen. Wil je een website laten maken? Briefpapier? Een zakenkaartje of een kleine advertentie? Als je je huisstijldocumentje meestuurt, dan staan de neuzen in dezelfde richting.

Onderzoek wijst uit dat een professioneel ontworpen huisstijl heel belangrijk is voor de groei van ondernemingen. Besteed hieraan zeker voldoende aandacht. Het ontwikkelen van een huisstijl is een vak op zich, het kan dus zeker relevant zijn hulp in te schakelen bij de ontwikkeling ervan.

 

 

 

deel dit nieuwsbericht via