Geef je bedrijf een professionele uitstraling

25-07-2023
Geschreven door Ellen Jelders

Het creëren van een professionele uitstraling voor je bedrijf is essentieel om vertrouwen op te bouwen bij klanten, partners en andere stakeholders. Uiteraard staat of valt je succes met het aanbieden van een kwalitatieve dienst of product, maar er zijn heel wat andere stappen die je kan nemen om vertrouwen op te wekken bij een prospect of klant. Door op een paar kleine zaken te letten, kom je al een heel eind.  

Professioneel e-mailadres 

Investeer in een domeinnaam die overeenkomt met de naam van je vennootschap. Gebruik dit domein voor je zakelijke e-mails in plaats van algemene e-maildiensten zoals Gmail of Hotmail. Een e-mailadres zoals info@jouwbedrijf.com straalt professionaliteit uit en geeft vertrouwen aan je klanten.  

Logo en merkidentiteit 

Ontwikkel een sterk en herkenbaar logo dat past bij de waarden van je vennootschap. Gebruik dit logo consequent op alle communicatiekanalen en marketingmaterialen. Het is ook interessant een kleurenschema op te stellen dat past bij je logo en dat je kan gaan gebruiken in al je uitingen: website, folders, briefpapier, … Zelf geen ontwerper, maar wel zin om het te proberen? Er bestaan verschillende online tools die je op weg kunnen helpen. Denk aan Canva, LogoMakr of Looka. Kies ook voor vaste lettertypen. Gebruik hetzelfde logo, kleurenschema en lettertypen voor al je uitingen, zo stimuleer je herkenning en bouw je vertrouwen. 

Personaliseer je briefpapier en visitekaartjes 

Ontwerp briefpapier en visitekaartjes die aansluiten bij de visuele identiteit van je bedrijf, inclusief het logo, de kleuren en contactgegevens. Het gebruik van consistent merkmateriaal laat een professionele indruk achter. Ook hiervoor kan je een tool als Canva gebruiken. 

Website 

Een professionele website is cruciaal voor je online aanwezigheid. Zorg ervoor dat de website goed is ontworpen, gemakkelijk te navigeren is en alle relevante informatie over je bedrijf en diensten of producten bevat. Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is; meer dan 60% van de zoekopdrachten doen consumenten vandaag via de GSM of tablet. 

Sociale media en online aanwezigheid 

Beheer je sociale media-accounts actief en zorg ervoor dat ze aansluiten bij de branding van je vennootschap. Publiceer relevante content en reageer op vragen en opmerkingen van volgers. Zelf geen tijd om hieraan te werken? Er zijn heel wat bedrijfjes en freelancers die daarbij de nodige ondersteuning kunnen bieden. 

Denk als een klant 

Vaak hebben we als ondernemer te denken vanuit onszelf: ons aanbod, onze boodschap. Probeer door de ogen van de klant naar je bedrijf te kijken: wat zijn hun behoeften, is je website gebruiksvriendelijk, is je kantoor netjes, … 

Door aandacht te besteden aan deze aspecten, zorg je ervoor dat je onderneming, hoe groot of klein deze ook is, een professionele uitstraling heeft, wat de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid versterkt bij potentiële klanten en zakenpartners. 

deel dit nieuwsbericht via