Als ondernemer ben je trots op wat je aanbiedt. De meest prachtige boeketten, de mooiste reizen, het beste advies,… Alle info is te vinden op jouw website, maar hoe zorg je er voor dat potentiële klanten hier ook terecht komen? Als jouw site online niet goed vindbaar is, zullen die potentiële klanten nooit komen aankloppen.
Hier bieden we enkele tips die jou kunnen helpen beter te scoren in zoekmachines en dus die klanten naar je toe te trekken.
Een van de sleutelwoorden is SEO optimalisatie. Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie kan je als ondernemer opzetten om je webpagina hoger te doen scoren in de organische (dus niet betalende) zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google of Bing. Je gaat immers niet vanzelf bovenaan bij de zoekresultaten terecht komen. Hier alvast enkele praktische tips waar je onmiddellijk mee aan de slag kan gaan!
Voor de duidelijkheid gebruiken we bij de tips een fictief bedrijf ‘Bloemenpracht’, een bloemenwinkel in Brugge.
1.Bepaal de juiste keywords of zoektermen. Dit zijn de woorden die mensen in typen in een zoekmachine als ze op zoek gaan een product of dienst. Deze zoektermen zijn erg belangrijk om er voor te zorgen dat je vindbaar wordt.
Mogelijke keywords voor bloemenwinkel ‘Bloemenpracht’ zijn dan: bloemen, boeketjes, bruidsboeket,…
Maar… daarnaast is het aangeraden ook na te gaan hoe populair een bepaalde zoekterm is. Generieke woorden hebben vaak een hoog zoekvolume. Bloemen is daar een goed voorbeeld van. De kans is dus klein dat je door de zoekterm ‘bloemen’ hoog zal scoren, de concurrentie op dat specifieke woord zal hoog zijn. Beter is dus te kiezen voor bloemen brugge, verse bloemen brugge.
Probeer zo specifiek mogelijk te zijn, maar hou daarbij steeds in het achterhoofd hoe jouw klant naar jou product of dienst op zoek zal gaan. Er zijn gratis tools die je inzicht geven in zoekvolumes en ook alternatieve zoektermen aanbieden https://keywordtool.io/ of https://neilpatel.com/ubersuggest/
2. Gebruik de keywords op de juiste plaats:
- Zorg er in eerste instantie al voor dat de titel van elke webpagina een of enkele zoektermen bevat. Probeer een verschillende titel te gebruiken voor elke pagina, eentje die de inhoud van de pagina omschrijft.
- Ook de tekst die je op de webpagina kan vinden zou zoektermen moeten bevatten
3. Zorg ervoor dat de inhoud op elke pagina een duidelijke structuur heeft. Werk met alinea’s en hoofdingen of titels. Dit is niet enkel prettig voor de lezer, ook zoekmachines houden van pagina’s met een heldere structuur. Ook hier kan je best de meest relevante zoektermen laten terugkomen en deze zelfs in vet te zetten.
4. Als je werkt met afbeeldingen, geef je ook deze best een ‘logische’ naam. Op je pagina ‘bruidsboeketten’, gebruik je ook het woord bruidsboeket als benaming van de afbeelding.
5. Elke pagina op je website heeft een specifieke URL (webadres). Ook hier kan je best de meest relevante zoektermen laten terugkomen. Voor je pagina bruidsboeketten zou de URL dan de volgende kunnen zijn: https://www.bloemenpracht.be/bruidsboeketten.
6. Zoekmachines houden ook rekening met een aantal andere factoren. Laadtijd en de veiligheid van je site bijvoorbeeld.
De inhoud van je pagina blijft wel essentieel. Laat je niet verleiden te veel zoektermen te gebruiken. De tekst moet voornamelijk leuk en prettig om te lezen zijn.
Het toevoegen van zoektermen kan je doen in de CMS (Contentmanagementsysteem) van je website. Vraag je webbouwer toegang tot je CMS of vraag hem deze aanpassingen voor je door te voeren of na te kijken.
Voor meer informatie rond SEO optimalisatie van je website, neem gerust contact met onze collega’s van de dienst admin.