Hoe maak je een budget op voor je onderneming?
22-06-2023
Geschreven door
Coert Vinckx
Als onderneming is het belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan budgetteren. Dit helpt bij het effectief beheer van de financiën van je onderneming. Als je een budget opstelt is het belangrijk om rekening te houden met volgende elementen:
- Maak een schatting van je verwachte inkomsten. Dit kan gebaseerd zijn op historische gegevens, marktonderzoek of een prognoses voor je branche. Je dossierbeheerder kan hierbij helpen op basis van inzichten uit andere dossiers en opgedane ervaring.
- Breng ook je uitgaven in kaart door een lijst aan te leggen van al de uitgaven die verbonden zijn aan de bedrijfsvoering: denk hier bijvoorbeeld aan huur, loonkosten, nutsvoorzieningen, aanschaf van grond- en hulpstoffen en handelsgoederen, marketingkosten en andere operationele kosten. Besteed hier voldoende aandacht aan, zodat je geen kosten over het hoofd ziet. De uitgaven kunnen vaak onderverdeeld worden in vaste en variabele kosten:
- Vaste kosten zijn die kosten die de onderneming sowieso te dragen heeft onafhankelijk van de grootte van de omzet. De kosten voor het huren van je kantoor blijven meestal dezelfde, ongeacht de activiteit die je er organiseert of de omzet die je genereert.
- Variabele kosten zij kosten die mee evolueren met de omzet. Denk bijvoorbeeld aan grondstoffen en materialen. De kosten voor de aankoop van grondstoffen of materialen die nodig zijn voor de productie van goederen kunnen variabel zijn, omdat ze rechtstreeks afhankelijk zijn van de hoeveelheid geproduceerde eenheden. De indeling van kosten als vast of variabel is afhankelijk van de specifieke context en het type bedrijf. Sommige kosten kunnen als vast worden beschouwd in bepaalde situaties, maar variabel in andere.
- Verder kan je een onderscheid maken tussen noodzakelijke uitgaven en minder essentiële uitgaven. De noodzakelijke kosten kunnen niet geschrapt worden zonder dat de bedrijfsvoering in gevaar komt. Minder essentiële uitgaven zijn uitgaven waarop kan bespaard worden als er minder financiële marge is.
- Durf op voorhand limieten te bepalen per kostenpost om op die manier overmatige uitgaven tot een minimum te herleiden en een vorm van financiële discipline in te bouwen. Het is aan te raden een financiële buffer te voorzien. Op deze manier kunnen plotse opportuniteiten benut worden of is er budgettaire ruime bij onverwachte kosten.
Het opstellen van een budget is een eerste stap in het proces. Van zodra je als ondernemer een budget hebt opgesteld is het immers belangrijk dit regelmatig op te volgen. Vergelijk de werkelijke inkomsten en uitgaven met het budget zodat je waar nodig op tijd actie kan ondernemen om bij te sturen.
Heb je vragen over budgetteren? Je dossierbeheerder kan je hier zeker bij helpen.
deel dit nieuwsbericht via