Horeca en doelgroepvermindering: kassakorting veiligstellen
De fiscus en RSZ controleren steeds vaker de toepassing van de “doelgroepvermindering vaste werknemers” in de horeca, ook bekend als de kassakorting. Om stopzetting van de korting en terugbetaling van RSZ-bijdragen te vermijden, is het belangrijk om de voorwaarden regelmatig te checken.
Wat houdt de doelgroepvermindering?
Als werkgever in het paritair comité (PC) nr. 302 kun je voor vijf van je vaste voltijdse werknemers genieten van een vermindering van de werkgeversbijdragen die je moet betalen aan de RSZ. Die vermindering geldt voor een onbeperkt aantal kwartalen. Daarnaast kan je elk kwartaal kiezen voor welke vaste voltijdse werknemers je de vermindering toepast. De vermindering geldt niet voor extra’s, studenten en flexi-werknemers.
Het gaat om een forfaitaire vermindering van de RSZ-werkgeversbijdragen van:
- 500 euro per kwartaal en per werknemer
- 800 euro per kwartaal en per werknemer, als de werknemer op het einde van het kwartaal jonger is dan 26 jaar
Voorwaarden om de korting te behouden
Als werkgever kan je genieten van de doelgroepvermindering als je aan alle volgende voorwaarden voldoet:
- je stelt gemiddeld maximaal 49 werknemers te werk
- je moet beschikken over een geregistreerd kassasysteem (GKS)
- je moet de begin- en eindtijd van de aanwezigheid van je werknemers registreren
Belangrijk
Leef je deze voorwaarden niet of niet correct na? Dan kan de doelgroepvermindering vervallen en moet je mogelijk eerder ontvangen kortingen terugbetalen.
Voorwaarde 1: maximaal 49 werknemers in dienst
Je mag gemiddeld maximaal 49 werknemers tewerkstellen. Dat gemiddelde wordt op dezelfde manier berekend als het gemiddelde aantal werknemers voor het sluitingsfonds. Daarbij telt iedere werknemer mee die bij jou werkt, ongeacht de activiteit die ze uitoefenen of het PC waaronder ze vallen.
Onze tip: controleer regelmatig het aantal werknemers dat je tewerkstelt. Zeker als je tegen de grens van 49 werknemers zit.
Voorwaarde 2: gebruik van geregistreerd kassasysteem (GKS)
Voor het hele kwartaal moet je in al je horecazaken waar je klanten bedient een geregistreerd kassasysteem gebruiken dat is geregistreerd bij de fiscus. In 2024 werd het GKS 2.0 geïntroduceerd. Dat vernieuwde systeem zorgt voor een rechtstreekse communicatie tussen de gegevens van je witte kassa en de FOD Financiën.
Vanaf 1 juli 2025 moeten alle nieuwe GKS-systemen die in gebruik worden genomen – bijvoorbeeld bij een nieuwe horecaonderneming of vervanging van een oud systeem – voldoen aan de regels van het GKS 2.0.
Bestaande gebruikers krijgen extra tijd om over te stappen. De uiterste overstapdata zijn:
- 1 juli 2026 voor de oudste GKS, geregistreerd vóór 1 januari 2018
- 1 juli 2027 voor de GKS geregistreerd tussen 1 januari 2018 en 31 december 2021
- 1 januari 2028 voor de overige GKS, geregistreerd na 2021
Onze tip: controleer de registratiedatum van jouw GKS en neem op tijd contact op met je GKS-leverancier voor de aanpassing naar het GKS 2.0.
Voorwaarde 3: correcte aanwezigheidsregistratie
Je moet elke dag de begin- en eindtijden van je werknemers nauwkeurig registreren. Doe je dat niet correct, dan kan de doelgroepvermindering worden stopgezet en moet je mogelijk ook eerdere kortingen terugbetalen. De aanwezigheidsregistratie geldt voor al jouw werknemers in een vestigingseenheid waar een horeca-activiteit wordt uitgeoefend. De verplichting geldt dus ook voor werknemers die niet onder het PC 302 vallen, maar die wel werken in die vestigingseenheid.
De registratie is niet van toepassing voor gelegenheidswerknemers en flexi-werknemers. Zoals hierboven aangegeven, komen zij sowieso niet in aanmerking voor de doelgroepvermindering. De registratie is mogelijk via het GKS zelf en/of via een alternatief systeem ontwikkeld door de RSZ, dat gekoppeld is aan Dimona.
Onze tip: controleer goed of er een correcte aanwezigheidsregistratie is in jouw onderneming en dat de registratie gebeurt voor alle werknemers die onder deze verplichting vallen.
Hoe liberoo kan helpen
Heb je vragen over de doelgroepvermindering vaste werknemers? Neem dan gerust contact op met je dossierbeheerder op hr@liberoo.be of 03/641.83.00.
Bron Securex.
