Moet ik nog kosten maken?

04-12-2020
Geschreven door Sören Van Donink

Als accountant krijgen we regelmatig de vraag: ‘moet ik nog kosten maken’. Door het maken van kosten kunnen er immers mogelijk wat belastingen bespaard worden.

Enkel voor beroepsmatige kosten

Voor een ondernemer/onderneming wordt de verschuldigde belasting berekend op de gerealiseerde winst. Het is dan soms ook nuttig om ‘nog kosten te maken’ op het einde van het boekjaar om de verschuldigde belasting te drukken.

Hierbij zijn niet enkel de handelsgoederen die je verhandelt een aftrekbare kost maar ook diverse (gedeeltelijk) aftrekbare onkosten leveren een belastingbesparing op. De kost moet wel degelijk te verantwoorden zijn binnen je beroepsmatige activiteit. Deze kost moet een positief effect hebben op je onderneming. Denk maar aan een gebruiksmachine, de inkt in je printer of een etentje met een (potentiële) klant.

Aftrekbaarheid

Om tot een aftrekbare kost te komen, moet de kost te bewijzen zijn. Voor de meeste aankopen krijg je een factuur en heb je aan de hand van je bankuittreksels ook een betalingsbewijs.

In specifieke gevallen kan er ook een aftrek gerealiseerd worden op basis van kassaticket of BTW bonnetje. In deze gevallen is er echter geen recuperatie van btw mogelijk!

Veel beroepskosten zijn voor het volledig bedrag aftrekbaar van de belastbare winst. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Enkele belangrijke: restaurantkosten (69%), eindejaarsgeschenken (50%), bloemen (50%), representatiekosten (50%), autokosten (40%-100% in functie van CO² uitstoot), niet-specifieke beroeps kledij (0%).

Afschrijvingen

Grotere uitgaven voor investeringen leiden ook tot een kostenaftrek en dus belastingbesparing. Hou er rekening mee dat niet het volledige bedrag ten laste komt van het huidige boekjaar. De kost van deze investeringen dient te worden gespreid over meerdere jaren waarbij volgende percentages door de fiscus voorop worden gesteld:

Kantoren en residentiële gebouwen:     3%
Industriële gebouwen:                              5%
Meubilair, machines en inrichting:        10%
Personenwagens:                                       20%
Lichte vrachtwagens:                                 33%
Informatica materialen:                            33%

Keerzijde van de medaille

Hoewel het interessant is om een belastingbesparing te realiseren, is het in het huidig economisch klimaat steeds te overwegen of de huidige cash-out van de kost of investering opweegt tegen de (beperkte) belastingbesparing.

Voor elke 100 euro kost die gemaakt wordt, kan een belastingbesparing gerealiseerd worden tot maximum 25 euro voor vennootschappen. Voor de éénmanszaken kan dit wel oplopen tot meer dan 50 euro.

Wat voor jou de beste optie is, bespreek je best met je dossierbeheerder.

deel dit nieuwsbericht via
Moet ik nog kosten maken?