Bij het starten van een eigen bedrijf komt heel wat kijken. Wij zetten de belangrijkste stappen op een rijtje.
1. Bedenk een naam voor jouw onderneming en registreer deze alvast als domein op het web. Werk een businessplan uit en bepaal de juiste financieringsvorm van jouw onderneming.
2. Zorg er voor dat je specifieke beroepskennis hebt.
3. Kies een ondernemingsvorm die het beste bij jouw situatie past en maak indien nodig een afspraak bij de notaris
4. Open een zichtrekening op naam van jouw onderneming.
5. Schrijf jouw onderneming in bij de Kruispuntbank van Ondernemingen via het Ondernemingsloket.
6. Vraag een btw-nummer aan, indien je BTW plichtig bent.
7. Sluit je aan bij een sociaal verzekeringsfonds.
8. Doe een aanvraag bij de desbetreffende instantie voor de specifieke vergunningen, juridische documenten en subsidies gerelateerd aan jouw activiteit, bijvoorbeeld:
– FAVV aanvragen
– Drankvergunning
– …
9. Zorg voor extra bescherming voor jezelf, jouw gezin en onderneming. Overweeg de volgende opties:
– Ziekenfonds
– Akte van onbeslagbaarheid van de gezinswoning
– Gewaarborgd inkomen (o.a. via groepsverzekering)
– Burgerlijke aansprakelijkheid
– Uitbatersrisico
– Overlijdensverzekering
– …
10. Ga je met personeel van start? Denk dan aan:
– Advies rond aanwerving, interim, IBO, etc.
– Sociaal secretariaat
– Opmaak van arbeidsovereenkomsten
– Kinderbijslagfonds
– Arbeidsongevallenverzekering
– …
11. Is je IT op orde?
– Je website
– Zakelijk e-mailadres
– Back-up, antivirus & cloud oplossingen
– Aankoop & installatie van je IT-materialen
– Cyberverzekering
– …
12. Structureer & organiseer je administratie:
– Zoektocht naar de juiste administratie software (facturatie / CRM, etc.)
– Maak enkele standaarddocumenten op (facturen, algemene verkoopsvoorwaarden, etc.)
Het is belangrijk je te omringen met de juiste mensen, zij helpen je dit proces in goede banen te leiden. Neem dus zeker even contact op met ons team, wij kunnen je met al deze stappen verder helpen!