Nieuwe CO2-bijdrage: wat werkgevers moeten weten

26-09-2023
Geschreven door Bert De Bie

Sinds 1 juli 2023 werd de CO2-solidariteitsbijdrage die je als werkgever verschuldigd bent voor de voertuigen die je aan je werknemers ter beschikking stelt, voor een deel van hen verhoogd. De wijziging van de CO2-bijdrage voor werknemers is een maatregel van de Belgische overheid om het gebruik van auto’s te verminderen en het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren. De overheid wil hiermee de klimaatverandering tegengaan. 

Voor werkgevers betekent dit dat de kosten van een bedrijfswagen zullen stijgen, omdat zij meer CO2-bijdrage moeten betalen. 

Fiscale aftrekbaarheid

Voor auto’s met verbrandingsmotor die na 1 juli 2023 zijn besteld, worden de belastingvoordelen geleidelijk afgebouwd. De maximale aftrek wordt afgetopt en zal jaarlijks dalen. Dit proces start in 2025 en bedraagt 75 %, daalt dan 50 % in 2026, naar 25 % in 2027 en dooft uit naar 0 % in2028. 

De minimumaftrek van 50 % (40 % voor auto’s met een uitstoot hoger dan 200 g) verdwijnt vanaf 2025. 

Concreet wil dit zeggen dat een wagen met een CO2-uitstoot van 180 g/km die voor 1/7/2023 besteld werd voor 50 % aftrekbaar was. Als je deze zelfde wagen vandaag zou aankopen zal deze in 2025 nog maar voor iets meer dan 30 % aftrekbaar zijn. 

CO²-bijdrage voor wagens met een verbrandingsmotor

Ook de CO2-bijdrage voor auto’s met verbrandingsmotor die sinds 1 juli 2023 zijn besteld, wijzigen. Voor wagens aangekocht vanaf 1 juli 2023 moet de berekende CO2-bijdrage (op basis van de huidige formule) vermenigvuldigd worden met een bepaalde factor die jaarlijks zal stijgen: 

  • 1/7/2023: x 2,25 
  • 1/1/2025: x 2,75 
  • 1/1/2026: x 4,00 
  • 1/1/2027: x 5,50 

Wanneer de berekende CO2-bijdrage na toepassing van de multiplicator lager is dan de minimum bijdrage, is de minimum bijdrage van toepassing.

In concretoo

Om de CO2-bijdrage te berekenen werden een aantal formules bepaald: 

  • voor diesel en plug-in hybrides: [(CO₂ g/km x 9 EUR) – 600] / 12 x 1,5046 
  • voor benzine, hybride & plug-in hybride benzine: [(CO₂ g/km x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,5046 

Deze uitkomst moet je dan vanaf 1/7/2023 voor wagens met een verbrandingsmotor vermenigvuldigen met de multiplicator. 

Een klein voorbeeld geeft duidelijk de impact weer.  Voor een benzinewagen met een uitstoot van 130 gr/km bedraagt de CO2-bijdrage:

  • voor juli 2023 € 50.40:  (130×9-768)/12×1,5046 
  • van 1 juli 2023 tot 31/12/2024 € 113.41: (130×9-768)/12×1,5046×2.25   
  • in 2025 € 138.61:  (130×9-768)/12×1,5046×2.75 
  • in 2026 € 201.62: (130×9-768)/12×1,5046×4.00   
  • in 2027 € 227.22: (130×9-768)/12×1,5046×5.50   

Ook voor wagens in korte termijn verhuur is de verhoogde CO2-bijdrage van toepassing. 

Het is belangrijk om de gevolgen van deze maatregel goed te overwegen voordat je een beslissing neemt over het al dan toekennen van bedrijfswagens. 

deel dit nieuwsbericht via