Nieuwe onderzoeks-, aanslag- en bewaartermijnen

17-11-2022
Geschreven door Bert De Bie

Er is een wetsontwerp ingediend waarin nieuwe termijnen worden voorgesteld voor onderzoek, aanslag en bewaring. Deze maatregelen moeten de fiscale administratie meer tijd en ruimte geven om fraude en andere onregelmatigheden op te sporen en België in staat te stellen zijn internationale verplichtingen inzake uitwisseling van informatie na te komen. Voor de belastingplichtige leidt dit helaas tot langere rechtsonzekerheid en meer complexiteit.  

Naast de hervorming van de onderzoeks-, aanslag- en bewaartermijnen bevat het wetsontwerp nog verschillende andere wijzigingen zoals het opleggen van een dwangsom aan belastingplichtigen die controles verhinderen.  

De wijzigingen aan de onderzoeks- en aanslagtermijnen

 Momenteel mag de belasting in afwijking van het voormelde principe gevestigd worden gedurende drie jaar vanaf 1 januari van het jaar waarnaar het aanslagjaar wordt genoemd, in geval van een niet-, foutieve- of laattijdige aangifte  

Het wetsontwerp omvat onder andere volgende voorstellen: 

  • voor een foutieve aangifte blijft de 3-jarige termijn gelden 
  • voor een niet- of laattijdig ingediende aangifte zal de termijn 4 jaar bedragen 
  • de onderzoeks- en aanslagtermijn voor fraude zou van 7 naar 10 jaar opgetrokken worden 
  • voor specifieke grensoverschrijdende gevallen, zou de onderzoekstermijn 6 jaar kunnen bedragen 

Een volledig nieuwe onderzoeks- en aanslagtermijn van 6 jaar wordt ingevoerd voor aangiften met internationale aspecten.  

Onderzoeks- en aanslagtermijn van 10 jaar in geval van ‘complexe aangifte’ 

Het wetsontwerp voert het begrip ‘complexe aangifte’ in waarvoor een onderzoeks- en aanslagtermijn van tien jaar geldt. Het concept complexe aangifte wordt in het wetsontwerp geïntroduceerd om onderstaande specifieke situaties aan te pakken, die mogelijk een meer diepgaande controle door de fiscale administratie vereisen.  

Een belastingaangifte is bijvoorbeeld complex wanneer er sprake is van een aangifte met toepassing vanverrekenprijzen, internationale structuren en financiële stromen, … 

De nieuwe regeling zou niet van toepassing zijn om eenvoudigere aspecten van een aangifte te onderzoeken. Denk aan niet-aftrekbare kosten zoals autokosten, restaurantkosten of relatiegeschenken. Hier blijft de termijn van 3 jaar van toepassing en vier jaar voor niet- of laattijdige aangiftes. 

Nieuwe bewaartermijn van documenten

Bijgevolg zal de bewaartermijn voor de boekhoudkundige documenten voor alle belastingplichtigen worden verlengd van zeven naar tien jaar voor zowel de inkomstenbelasting als de btw. 

Inwerkingtreding

De nieuwe termijnen treden in werking op 1 januari 2023 en hebben enkel betrekking op de toekomst. De nieuwe termijnen zullen dus maar van toepassing zijn vanaf aanslagjaar 2023. De voorgaande aanslagjaren blijven onderworpen aan de afspraken die van toepassing waren in het verleden. 

deel dit nieuwsbericht via