Phishing

26-01-2021

Steeds meer bedrijven worden slachtoffer van phishing, een vorm van cybercriminaliteit waarbij je wordt benaderd via e-mail, sms, sociale media of telefoon. De oplichter doet zich voor als iemand anders. Je bank, het FOD Financiën, je energieleverancier, zelfs een vriend of familielid.

Het doel is om te ‘vissen’ naar gevoelige gegevens, zoals persoonlijke informatie, wachtwoorden, bank- of kredietkaartgegevens. Eens deze gegevens zijn achterhaald kan de fraudeur bijvoorbeeld toegang krijgen tot belangrijke accounts en geld stelen.

Onderstaande valse mail circuleert bijvoobeeld regelmatig  in naam van de Federale overheidsdienst Financiën.

Vaak lijken deze mails echt van een officiële instantie te komen.

Hoe kan je dit soort mails herkennen?

  • Het e-mailadres van de afzender is geen officieel adres van de organisatie of persoon in kwestie. Vaak gebruiken fraudeurs een e-mailadres dat goed lijkt op het echte adres
  • Je wordt gevraagd om via e-mail, sms of whatsapp vertrouwelijke bankgegevens mee te delen
  • Het verhaal is te mooi om waar te zijn of komt totaal onverwacht
  • Je krijgt plotseling een bericht dat je een bepaald bedrag krijgt terugbetaald
  • Je wordt verzocht om een schuld te vereffenen, maar je hebt geen idee waarover het gaat

Twijfel je? Zoek dan zeker even op de site van de instantie of in je adresboek naar het correcte email adres.

Wat kan je doen?

  • Sensibiliseer je medewerkers
  • Stuur valse berichten door naar verdacht@safeonweb.be en verwijder ze dan.
  • Klik in geen geval op de link of een knop waarachter een link verborgen zit, als je niet voor 100% zeker bent.
  • Heb je toch je bankgegevens doorgegeven, verwittig dan onmiddellijk je bank en Cardstop (070 344 344).
  • Doe aangifte bij de politie.

Er bestaan specifieke verzekeringen die je kan afsluiten om je als ondernemer te beschermen tegen een mogelijke aanval, de gemiste uren en het losgeld dat je dient te betalen. Vraag ons zeker even naar de mogelijkheden.

deel dit nieuwsbericht via
phishing