Regels rond ecocheques, werkkledij en werkmateriaal opgenomen in Sociaal Strafwetboek

02-08-2024
Geschreven door Kris Van der Hoeven

Sinds 1 juli 2024 voorziet het Sociaal Strafwetboek in een sanctie van niveau 2 voor werkgevers die bepaalde wettelijke contractuele verplichtingen niet naleven. Het niet naleven van de regels rond ecocheques, werkkledij en werkmateriaal zal voortaan leiden tot strafrechtelijke en administratieve sancties. 

Als werkgever ben je wettelijk verplicht om bepaalde contractuele verplichtingen tegenover je werknemers na te komen, zoals de toekenning van ecocheques en de terbeschikkingstelling van werkkledij en werkmateriaal. Het niet naleven van deze verplichtingen wordt voortaan bestraft door het Sociaal Strafwetboek. 

Ken je ecocheques toe aan je werknemers? 

Vermoedelijk ben je verplicht om ecocheques toe te kennen aan je werknemers op grond van een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst of een individuele overeenkomst die met elke werknemer in je onderneming is gesloten. 

Als werkgever moet je voldoen aan alle voorwaarden voor de toekenning van ecocheques zoals vastgelegd in de regelgeving. Het gaat onder meer over de referentieperiode voor de berekening, het bedrag en de toekenningsdatum van de ecocheques. 

Als je je werknemers de ecocheques waar ze recht op hebben niet toekent, of als je ze niet toekent op de datum die is vastgelegd in de regelgeving, bega je een inbreuk. Je kan strafrechtelijke en administratieve sancties oplopen. 

Moet je werkkledij ter beschikking stellen aan je werknemers? 

De Codex over het welzijn op het werk verduidelijkt in welke gevallen werknemers verplicht zijn om werkkledij te dragen en aan welke criteria de werkkledij moet voldoen. Als werkgever moet je je werknemers  kosteloos werkkledij leveren en zorgen voor onderhoud en reiniging ervan. Je kunt die taak toevertrouwen aan een gespecialiseerde onderneming. 

Op grond van een algemeen verbindend verklaarde sectorale collectieve arbeidsovereenkomst kunnen werknemers een vergoeding ontvangen voor het onderhoud en de reiniging van hun werkkledij, die ze zelf aankopen. Je sector kan bepalen welke werkkledij moet worden gedragen of welke vergoedingen moeten worden betaald.  

Als je dergelijke vergoedingen moet betalen en dit niet doet, overtreed je de wet en kan je sinds kort strafrechtelijke en administratieve sancties oplopen. 

Moet je je werknemers werkmateriaal bezorgen? 

Als werkgever heb je ook een algemene verplichting om je werknemers kosteloos de instrumenten en het materiaal ter beschikking te stellen die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van hun werk. Je werknemers zijn niet verantwoordelijk voor de normale slijtage van gereedschap, dus je moet het vervangen als het niet meer in goede staat is. 

In sommige sectoren kan een collectieve arbeidsovereenkomst voorzien in een vergoeding voor de aankoop van materiaal als de werkgever dat niet levert 

De niet-naleving van deze algemene verplichting en het niet betalen van de vergoeding voor de aankoop van materiaal zijn inbreuken die worden bestraft met strafrechtelijke en administratieve sancties van niveau 2. 

Wat zijn de boetes? 

De niet-naleving van de verplichtingen rond ecocheques, de terbeschikkingstelling van werkkledij en werkmateriaal of de betaling van de verschuldigde vergoeding is een inbreuk die op niveau 2 wordt bestraft. Bijgevolg kan je twee types van boetes oplopen: 

  • Een administratieve geldboete van een bedrag van 200 tot 2.000 euro, inclusief de opdeciemen. 
  • Een strafrechtelijke geldboete van een bedrag van 400 tot 4.000 euro, inclusief de opdeciemen. 

Deze boetes moet worden vermenigvuldigd met het aantal werknemers  waarop de vastgestelde overtreding betrekking heeft. 

Inwerkingtreding 

Deze bepaling is van toepassing sinds 1 juli 2024. 

Meer info hierover gewenst? Contacteer je dossierbeheerder bij liberoo Loon- en Personeelsbeheer op 03/641.83.00. 

Bron : Securex

deel dit nieuwsbericht via