Verhoging maximum fietsvergoeding sinds 1 januari 2024

05-03-2024
Geschreven door Kris Van der Hoeven

Vanaf 1 januari 2024 zal de sociale en fiscale vrijstelling van de fietsvergoeding verhoogd worden tot 0,35 euro per kilometer. Op die manier wil de overheid het gebruik van de fiets voor woon-werkverplaatsingen bevorderen. Er zal wel een jaarlijks plafond worden ingevoerd van 3.500 euro.

Enkel voor werknemers en bedrijfsleiders die voor de forfaitaire beroepskosten kiezen

Om misbruiken te voorkomen, zal de fietsvergoeding in de toekomst enkel nog maar vrijgesteld zijn als in de belastingaangifte gekozen wordt voor de forfaitaire aftrek van hun beroepskosten.

Voor werknemers en bedrijfsleiders die hun werkelijke kosten bewijzen, zal de fietsvergoeding gewoon belastbaar zijn, samen met de andere beroepsinkomsten.

Hoe verhoudt deze verhoging zich tot cao nr. 164?

In mei van vorig jaar werd een veralgemeende fietsvergoeding ingevoerd van 0,27 euro. Dit bedrag was toen afgestemd op het maximaal vrijgestelde bedrag voor de fiscus en de RSZ. Het indexeert ook op hetzelfde moment en op dezelfde manier.

De verhoging van het basisbedrag bij de fiscus en de RSZ heeft tot gevolg dat beide bedragen nu los van elkaar staan. Het bedrag van cao nr. 164 zal niet langer worden gekoppeld aan het maximaal vrijgestelde bedrag, daar blijft het basisbedrag voorlopig op 0,145 euro. De fietsvergoeding van cao nr. 164 wordt in januari 2024 wel geïndexeerd, maar het geïndexeerde bedrag zal in principe lager zijn dan 0,35 euro per kilometer.

In de tweede helft van 2024 volgt er een evaluatie van cao nr. 164. Het valt af te wachten of de sociale partners tot een akkoord zullen komen over een eventuele aanpassing van het basisbedrag.

Hoe verhoudt deze verhoging zich tot sectorale cao’s?

Sectoren en ondernemingen kunnen eigen afspraken maken over de fietsvergoeding die ze wensen toe te kennen aan hun werknemers. Wanneer deze in een cao gegoten zijn, kunnen ze lager liggen dan de 0,27 euro voorzien door cao nr. 164. Deze cao is namelijk suppletief. Dit wil zeggen dat deze enkel geldt in geval er geen andere cao is die de kwestie regelt voor een bepaalde sector of onderneming. Een fietsvergoeding vastgelegd in een arbeidsreglement moet wel het sectorale bedrag (als er één is) of de 0,27 euro van cao nr. 164 respecteren.

Sinds 1 januari 2024 gelden er dus andere basis- en geïndexeerde bedragen:

  • het maximaal vrijgestelde bedrag voor de fiscus en de RSZ zal 0,35 euro per kilometer bedragen
  • het bedrag van 0,27 euro per kilometer van cao nr. 164 zal geïndexeerd worden, maar het exacte bedrag moet nog door de Nationale Arbeidsraad bevestigd worden. Het zal lager liggen dan 0,35 euro per kilometer
  • andere plafonds:
    • het totaal aan fietsvergoedingen dat vrijgesteld zal worden, wordt gelimiteerd voor de fiscus en RSZ op 3.500 euro per werknemer per jaar
    • cao 164 legt geen maximum per jaar op, maar wel een maximum van 40 km per dag

Belastingkrediet voor vrijblijvende verhoging van de fietsvergoeding

Tot slot voorziet de overheid in een tijdelijke compensatie onder de vorm van een belastingkrediet om werkgevers aan te moedigen een hogere maximum fietsvergoeding toe te kennen.

Dit belastingkrediet zal tijdelijk zijn en gelden voor fietsvergoedingen die worden betaald voor woon-werkverplaatsingen gemaakt tijdens de periode van 1 januari 2024 tot eind 2026 en die ten laatste op 31 december 2027 werden toegekend.

Het belastingkrediet is een fiscaal voordeel dat ervoor zorgt dat je als werkgever minder belastingen zal moeten betalen. Op die manier wordt de extra kost die de verhoging van de kilometervergoeding met zich meebrengt, gecompenseerd.

Let op. Dit belastingkrediet kan niet gecumuleerd worden met het belastingkrediet voor de veralgemeende fietsvergoeding in het kader van cao. nr. 164. Werkgevers die reeds van dit belastingkrediet genieten, kunnen enkel nog voor het surplus genieten van het nieuwe belastingkrediet voor de vrijblijvende verhoging van de fietsvergoeding.

deel dit nieuwsbericht via
vrouw op fiets in het park