Vernietiging van oude voorraad

23-05-2018

Na verloop van tijd kan de opgebouwde voorraad oplopen. Soms is deze niet meer verkoopbaar door beschadigingen of omdat het product verouderd is. Wat kan je hiermee doen?

 

Details voorraad

Jaarlijks dient er een detail opgemaakt te worden van de voorraad, deze zal verwerkt worden in de boekhouding. Elk artikel dient gewaardeerd te worden, meestal wordt hiervoor de aankoopprijs gebruikt.

 

Oude sleuren

Wellicht zijn er in de voorraad één of meerdere artikelen tussen die niet meer verkoopbaar zijn, daardoor blijven ze jaarlijks op de voorraadlijst voorkomen.
Om dit op te lossen is het mogelijk om de artikelen weg te schenken aan een goed doel, te verkopen aan een opkoper of te vernietigen. In elk van deze gevallen dient er een bewijs aangeleverd te worden aan de fiscus, anders kunnen zij van oordeel zijn dat deze producten in het zwart verkocht werden.

 

Bewijsmateriaal

Breng de btw-administratie en directe belastingen op de hoogte van de vernietiging van de voorraad. Bezorg hen een detail van de artikelen en de datum waarop deze vernietigd zullen worden. Indien de fiscus met eigen ogen wil zien dat het effectief waardeloze voorraad betreft, zullen zij contact opnemen om een kijkje te komen nemen.
Het is ook aan te raden om een attest te vragen aan het containerpark wanneer je artikelen daar naartoe brengt. Indien de artikelen weggeschonken worden, is het aan te raden om een factuur op te maken voor 1euro. Dit is om te voorkomen dat er btw herzien moet worden op deze artikelen. Aan de opkoper vraag je ook een attest of factuur ter bewijs.

Het schrappen van oude artikelen op de voorraadlijst zal een effect op de belastingdruk hebben.

Voor bijkomende vragen kan je terecht bij je dossierbeheerder.

deel dit nieuwsbericht via
Vernietiging van oude voorraad