De betaalde huur van een pand dat geheel of gedeeltelijk beroepsmatig gebruikt wordt, kan ingebracht worden als beroepskost, mits het huurcontract dit toelaat. Maar is dit ook het geval met andere kosten die je maakt als huurder?
Welke kosten zijn dan nog aftrekbaar?
- Inrichtingskosten om het pand meer eigen te maken aan de beroepsactiviteit. Dit kan gaan van het aanpassen van de elektriciteit, het opfrissen van het sanitair tot het schilderen van muren
- Onderhoudskosten die gemaakt worden voor het schoonmaken van het bedrijfspand
- Nutsvoorzieningen voor het uitoefenen van de activiteit
- Beveiliging van het pand
Activeren of meteen in kost brengen?
De kosten die gemaakt worden voor het dagelijkse onderhoud en gebruik van het pand zullen meteen in resultaat geboekt kunnen worden.
Investeringskosten zoals aanpassingen aan het sanitair, nieuwe vloeren of andere grotere werken zullen afgeschreven moeten worden a rato van de gebruiksduur. In principe zal de investering afgeschreven worden op de resterende termijn van het huurcontract, of korter indien de gebruiksduur minder zou zijn.
De investeringen kunnen in aanmerking komen voor een investeringsaftrek mits de andere voorwaarden voldaan zijn.
Meerwaarde op het pand
De gedane investeringen zijn eigendom van de huurder, tenzij deze verkocht worden aan het einde van het huurcontract aan de eigenaar. De ontvangen vergoeding zal belastbaar zijn voor de huurder.
Indien de huurder contractueel verplicht is om werken uit te voeren, zal de eigenaar uiteindelijk belast worden op een huurvoordeel. Wanneer de eigenaar enkel toestemming geeft om de werken uit te voeren, zal hij niet belast worden op de eventuele waardestijging van het pand door deze aanpassingen.
Bijkomende inlichtingen kunnen bekomen worden bij je dossierbeheerder.