Slim kosten maken

08-11-2023
Geschreven door Coert Vinckx

Als onderneming is het belangrijk om slim kosten te maken. Essentieel is om dit te bekijken vanuit financieel/economisch standpunt. 

Het uitgangspunt hierbij is dat kosten gemaakt worden om de rendabiliteit en efficiëntie van de onderneming te verhogen. Hierbij kan je als onderneming rekening kunnen houden met volgende zaken: 

  • op vlak van personeelsbeleid: 
  • investeer in de opleiding en ontwikkeling van je personeel om hun productiviteit te verhogen en de kwaliteit van je producten of diensten te verbeteren. 
  • bij stijgende vraag en nood aan bijkomende capaciteit kan het nodig zijn om extra personeel aan te werven. Het is echter belangrijk om steeds de verhouding van de personeelskosten ten opzichte van de omzet in de gaten te houden.  
  • op vlak van marketing en sales met als voorbeelden: 
  • reclame, advertenties, online marketing,…
  • een sterk imago als bedrijf/merk 
  • inschakelen van sales medewerkers om de verkoop te verhogen (of te behouden) 
  • kosten voor onderzoek en ontwikkeling. Door nieuwe producten of diensten te ontwikkelen kan je een concurrentievoordeel opbouwen. Het kan echter ook noodzakelijk zijn om hier de nodige aandacht aan te schenken om niet uit de markt gespeeld te worden. 
  • investeringen in installaties, machine en uitrusting. Deze investeringen kunnen ervoor zorgen dat er bijkomende productie verwezenlijkt kan worden. 

Niet elke investering zal onmiddellijk rendement opleveren, dus een strategische aanpak en een langetermijnvisie zijn essentieel. Het is dan ook belangrijk om dit te koppelen aan een goede budgettering. 

Wil je meer weten over de fiscaliteit met betrekking tot gemaakte kosten lees dan zeker dit artikel 

Heb je vragen? Stel ze dan zeker aan je dossierbeheerder, zij helpen je met plezier verder.  

deel dit nieuwsbericht via