Vanaf 2026: verplichte overstap naar elektronische facturatie via Peppol

14-10-2024
Geschreven door Ellen Jelders

Er komt een grote verandering aan op het gebied van facturatie. Waar je nu je facturen nog op allerlei manieren ontvangt en verstuurt, van Word en Excel tot PDF en zelfs per post, komt daar vanaf januari 2026 een einde aan.

Dan wordt het voor Belgische bedrijven wettelijk verplicht om enkel nog elektronische facturen uit te wisselen via één gestandaardiseerd kanaal: het Peppol-netwerk. 

Een gestructureerde elektronische factuur is een factuur in digitaal formaat (UBL) die via een beveiligde, elektronische weg wordt afgeleverd. Vanaf 1 januari 2026 zal je dus software nodig hebben die jouw factuur omzet naar de juiste code.

Vanaf 1 januari 2026 moet ook elke Belgische btw-plichtige onderneming aangesloten zijn op het Peppol-netwerk en facturen versturen en ontvangen via zogeheten Access Points. Dit zijn beveiligde tussenstations die de facturen uitwisselen tussen verschillende bedrijven.

Facturen naar consumenten (B2C) hoeven niet elektronisch te zijn en kunnen nog steeds als PDF of per post worden verstuurd.

Actie: koppel je account aan Peppol

Wacht niet langer en contacteer je liberoo dossierbeheerder om aan te geven dat je aangesloten wilt worden op het Peppol-netwerk. We helpen je graag met het activeren van de koppeling en bereiden je voor op de toekomst van e-facturatie!

Extra belastingvoordeel

Investeren in e-facturatie is niet alleen slim, maar ook voordelig. Tussen 2024 en 2027 zijn de kosten voor e-facturatie voor 120% aftrekbaar. Dit geldt voor alle kosten zoals abonnementen, implementaties, consulting en andere uitgaven rond e-facturatie.

 

Lees ook ‘Peppol, vanaf 2026 geen facturen meer in pdf, Word of Excel’

Lees ook ‘De nieuwe standaard voor het ontvangen en verzenden van facturen: Peppol’

deel dit nieuwsbericht via